Sewing

Tutorial | Benang Elastik

11:17 AM


Assalamualaikum. Lamaaa dah tak buat entri menjahit. Bukan tak menjahit tapi kamera rosak, jadi nak tangkap gambar agak ke laut moodnya. uhu. Entri ni khas untuk mira. Moga menjadilah ye jahitannya. Maaf la atas kekurangan tunjuk ajar mel yang tak reti nak explain ni. Ini cara mel, lain tangan, lainlah caranya ye. Mungkin ada cara orang lain lagi senang. ^^


Benang elastik untuk benang bawah. Benang biasa (Dolphin) untuk benang atas.

Lengan baju tu biasanya mel lebihkan 1 inci. Ukuran asal 23in, tapi buat 24in. Kalau terlebih boleh potong, kalau terkurang, senteng apo nak buat? Nangis lah jawabnya tak dapat pakai baju.. Sudahnya mau potong sampai 3 suku, kena pakai inner pula. ecehh, macam ada pengalaman je..hihiii

Mel jahit lurus sekali supaya senang nak jahit kedut nanti. Bila dah siap, tak nampak sangat jahitan tu. Lagi bagus, letak pin, dan terus jahit kedut.


Sebelum gulung, kendurkan benang elastik tu. Panjang pun tak mengapa. Lepas tu tarik 1in dan gulung. Gulung pendek2 pun boleh. Ukuran tu ikut tangan mel, biasa tarik 1in memang menjadi elok kedutannya.

Tak tahulah tangan orang lain. Kena try-error.
Gulung benang dan jahit di perca kain, ia jadi atau tidak. Lama2 dah tahu panjang mana kena tarik masa gulung.


Kena la periksa kedutan jadi atau tidak masa mula jahit tu. Kang dah jahit habis tengok2 tak jadi. Letih weii nak kena tetas balik. Rework..buang masa..huhh


Ini kalau nak jahit dua lapis. Kena pegang kain tu. Kalau tak haru biru ha jahitan.

Alhamdulillah, siap! Perbezaan jahitan anta 1 lapis dan dua lapis. Jarak setiap lapisan tu, pandai2 la adjust ye. Semoga membantu ^^

You Might Also Like

5 comment

  1. [ Suzie ] - senang kak. Kalau angkat tangan takde terlurut2 lengan bajunya nampak aurat.uhuu

    ReplyDelete
  2. Bestnya mesin jahit dia..sy pnya yg simpel je...

    ReplyDelete