RESEPI

Sambal Sotong dengan Belimbing Buluh

10:24 AM


Assalamualaikum.

Nampak gayanya sudah masuk minggu ketiga line celcom bermasalah di sini. Ke semua tempat pun bermasalah? uhuu.. Bila internet tidak boleh dilayari dengan kelajuan max, maka berehatlah laptop mel 2-3 minggu ni.. Kalau ada pun, pagi je online..

Resepi sambal sotong pula. Kalau tengok bahan memang senang sangat nak buat. Yang penting letak jeruk belimbing buluh. Sangatlah sedap! Alhamdulillah. Mel jadi suka sebab mudah dan insyaAllah menjadi kegemaran. Rasanya pedas2 manis. Belimbing yang dijeruk tu pun manis. Mel sengaja letak belimbing yang tak dijeruk sebab suka rasa masam bila makan dengan nasi. Macam makan sayur gitu. Resepi pes cili akan menyusul kemudian ya. Selamat mencuba!

Sambal Sotong dengan Belimbing Buluh
Resepi: mel

Bahan:-

1 mangkuk sotong - hiris badan jangan sampai putus
2 sb pes cili (Resepi kemudian)
1 tangkai daun kari
5 bj cili padi – ketuk
2 sb air jeruk belimbing buluh + 3 bj belimbing buluh (dijeruk)

Minyak, garam
3-4 bj belimbing buluh - jika suka


Cara:
1. Sotong dibersihkan dan digoreng 1/2 masak dalam sedikit minyak. Angkat dan toskan. Gunakan minyak yang sama, tinggalkan sedikit untuk tumisan.
2. Masukkan pes cili, daun kari dan cili padi. Tumis sebentar sahaja.
3. Masukkan sotong. Kacau rata
4. Masukkan air jeruk dan belimbingnya serta garam. Perasakan manis, masin dan pedasnya
5. Sebelum diangkat, boleh masukkan belimbing buluh biasa.
6. Hidang

You Might Also Like

1 comment