KUIH

Perkedel Jagung

2:39 PM


Assalamualaikum dan selamat pagi. Pagi2 ni tayang resepi perkedel jagung. Macam2 nama ada kalau google, perkedel, bergedil atau ada juga yang tulis begedil. Tak tahu mana satu betul dan tak tahu mana satu salah. Jadi mel ikut buku resepi saja. hihiii

Walaupun agak remeh membuatnya, tapi sangatlahhh sedap! Kalau nak buat memang kena buat banyak sikit. Sedap dimakan panas mahupun setelah sejuk. Mel guna jagung segar dan tambah gula sikit. Sekarang dah jadi menu kegemaran untuk sarapan atau minum petang. Alhamdulillah

Sweetcorn Fritters (Perkedel Jagung)
Resepi: Buku - Chinese

Ingredients (Makes 20):
2 fresh corn on the cob/350g can sweetcorn kernels
*2 macadamia nuts / 2 almonds
*1 garlic clove
*1 onion
*1 cm lengkuas
*1tsp ground coriander (*Grind)
2-3 tbsp oil
3 eggs - beaten
2tbsp desiccated coconut
2 spring onion - finely shredded 
A few celery leaves - finely shredded (optional) - mel ganti daun sup
Salt
4tbsp sugar - mel tambah

Method:
1. Cook the corn on the cob in boiling water for 7-8 minutes. *Do not add salt to water, because this toughens the outer husk*. Drain, cool slightly and using sharp knife, strip the kernels from the cob. If using canned sweetcorn, drain well.
2.  Heat a little oil and fry the paste (*) until it gives off a spicy aroma.
3. Add the fried spices to the beaten eggs with the coconut, spring onions and celery leaves. Add salt to taste with the corn kernels.
4. Heat the remaining oil in shallow frying pan. Drop large spoonfuls of batter into the pan and cook for 2-3 minutes until golden brown and crispy. Only cook three or four fritters at a time.


You Might Also Like

4 comment

  1. Tq .....nak buat jugalah. Akak pun dpt jagung fresh dari kebuh.

    ReplyDelete
  2. salam mel..

    nampak sedap tu..makan panas mesti lebih sedap kan..

    ReplyDelete
  3. sedapnya Mel Perkedel Jagung...tp pelik sikit yer sbb letak lengkuas...tp sedap tgk meriah dgn jagung....

    ReplyDelete
  4. [ Suzie ] - Ada jagung fresh lagi sedap ni. manis semualjadi. jagung mel tak manis, tu yang letak gula tu.

    [ Bbwana adienia ] - wsalam. memang sedap. makan sejuk pun sedap..

    [ Hafizah Mohamad ] - mel pun masa mula2 tengok resepi macam pelik tapi letak juga. Memang ada kelainan bila letak lengkuas, sedap!

    ReplyDelete