RESEPI

Taugeh Masak Lemak Putih

4:05 PM

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum. Cuaca panas membahang hari ini. Alhamdulillah tiada elektrik pun sebentar saja. Kalau tak berpanaslah dalam rumah. Nak buka pintu, takut2 ada anjing masuk, tak pun ular masuk. Ular tedung pernah masuk dalam rumah ni, jadi tak mahulah aku benda yang sama berulang. Nak buka tingkap, kadang2 ada orang lalu lalang, mencari sayur2an dalam hutan belakang ni. Nanti dijenguknya nampaklah tuan rumah pula. Boleh buka tingkap tingkat atas saja gayanya. Tapi panas tetap terasa. Lepas mandi pun rasa macam tak mandi. ecehhh..

Aku jarang masak hidangan ni tapi kalau dah lama masak, mau bertambah nasi. Lagi2 kalau ada sambal belacan dan ikan masin sepat. Memang selera. Mencari taugeh yang kepala besar tu, tak jumpa pula. Aku lagi suka yang itu, lagi manis rasanya. Tapi yang kecil pun no hal, sedap juga.


Taugeh Masak Lemak Putih
Resepi: Buku 300 Menu Ramadhan & Syawal

Bahan2:-
200g tauge
250ml santan
2 keping tauhu - belah 4
1 sk udang kering  - tumbuk
2 bj cili merah - hiris
1 bj bawang besar - hiris
1/2 batang petola - aku tambah
1/2 batang lobak - hiris
Garam secukupnya

Kaedah:-
1. Didihkan santan bersama tauhu, udang kering, cili merah, bawang besar & lobak
2. Kacau sehingga mendidih di atas api yang perlahan
3. Masukkan tauge dan garam. Didihkan seketika & angkat 
 

You Might Also Like

4 comment

  1. salam mel...sedap nampak taugeh masak lemak tu...kalau makan nasik panas2,...sambal belacan..ikan grg ke...ikan tenggiri masam ke,..ikan sepat masin cam mel kata tu pun sedapppp,...isk...tetiba pulak rasa lapar....

    ReplyDelete
  2. Salam mel.. tengganu pun sgt panas!! semua kipas pasang kt umah nih.. kt ruang tamu je 5 kipas pasang! hahaha.. kompom bil letrik beratus nih..
    tun suka mkn masak lemak! arini pun masak lemak, lawang ngan ayam percik n sambal belacan.. babai diet..kui kui

    ReplyDelete
  3. Hafizah Mohamad | Tula kak, memang sedap kalau ada ikan masin tu.

    tun_telani | 5 kipas?mau sorang satu tu..balik btu lagi panas tun.hihi

    ReplyDelete
  4. Ahai... kalau sayur macam ni lawan dgn ikan goreng pedas ke ikan masin ke... pergh! fengsan...

    ReplyDelete