BUAH-BUAHAN

Rojak petis

8:48 AM

Assalamualikum. Teringat dulu time study di jb, ada satu gerai di Taman U namanya gelas besar yang jual rojak petis yang sangat sedap. Kalau g tempat tu memang wajib beli rojak ni. Kekadang tu sampai beli kuah rojak tu, RM1 bawa balik bilik.

Masa bulan puasa pun ada sorang akak jual rojak petis yang sangat sedap di bazar taman u...
Aku sampai minta resepi dari akak tu. Tak kedekut pula akak tu! Tq akak! Semoga perniagaan bertambah maju.

Sekarang buat sendiri saja sebab dah ada resepi kan. Jimat pun jimat dan boleh letak ape yang kita nak. Aku suka nenas tapi kalau letak dalam rojak memang aku tak suka.
Kalau tak makan cepat, berair je rojak tu. Letak buah lain aku no hal.

Rojak ni aku rasa sangat sesuai untuk ajar budak-budak makan buah-buahan. Sedap pun sedap tapi janganlah nak ajar anak makan tapi buatnya pedas-pedas pula. Mungkin boleh buat 2 bekas, satu pedas dan satu tak pedas!

Resepi: mel

ROJAK PETIS

Bahan:
- rojak petis (ada jual kat pasaraya ye)
- jambu batu
- jambu madu
- sengkuang
- pelam/mangga muda
- timun
- kacang tanah (goreng dan tumbuk kasar)
- cili padi - cincang

Cara:
1. Potong semua buah kecil-kecil untuk memudahkan dimakan.
2. Gaulkan semua bahan
3. Hidang

You Might Also Like

0 comment