KUIH

Ubi Kayu Goreng

9:46 AM


Assalamualaikum. Hidangan ubi kayu adalah hidangan yang paling nostalgia. Masa sekolah dulu, inilah sarapan pagi2. Rumah kampung. Jadi keliling rumah banyak. Cabut sahaja. Untung dan jimat.

Sekarang nak ubi kayu, kena beli. Lagi-lagi yang tinggal di bandar. Rumah taman. Tidak punya ruang tanah yang cukup untuk tanam macam-macam kan. uhuu. Selain dari direbus makan dengan ikan masin atau sambal, sedap juga kalau digoreng. Lagi2 bila musim hujan sekarang. Syokkkk betul!

Ubi Kayu Goreng
Resepi: mel

Bahan-bahan:
Ubi kayu
Garam
Minyak

Cara:
1. Ubi kayu dibersihkan dan dipotong kecil
2. Letak garam secukup rasa ke ubi kayu.
3. Goreng dalam minyak terendam hingga garing keemasan
4. Angkat. Hidang dengan gula melaka.

You Might Also Like

4 comment

  1. Mel sedap betul ni! Suka cicah dengan gula aje. Hai dah teringin 😆

    ReplyDelete
  2. sedapnya mel! cicah gula pon sedap dah!

    ReplyDelete
  3. ni makan macam tu dah sedap kan mel..kalau wana lagi hangus lagi sedap makan..heheh..

    ReplyDelete
  4. Betul Mel, dulu bapak n arwah mak akak tanam ubi ni Kat tepi rmh je...bia nak mkn tinggal cabutdan diolah...
    Goreng ngan kunyit je pun dah cukup enak

    ReplyDelete