Garden

Kompos

11:00 AM

Assalamualaikum. Alhamdulillah hujan lebat malam tadi. Hari ini pun redup saja. Moga berakhirlah musim panas ni. Kasihan lihat tanaman semua kekeringan. Kebanyakannya mati.

Itu hari hubby ada ambil kompos satu lori. Pekerja hantar dan dihumbannya depan rumah. Nanti kalau ada tetamu datang, pejam mata je la ye tengok halaman rumah mel ni..uhuu.. Ambil dari kilang sawit berhampiran. Bila kompos di rumah dah habis, memang akan berganti yang baru. Rumah ni tak pernah guna baja. Dengan penggunaan kompos ni, semua pokok membesar dengan baik walaupun kurang disiram.

Semalam baru berkesempatan nak menabur kompos ni. Harapnya gemuk2la buah dan segala tanaman lepas ni. Sedikit kebaikan kompos:
1. Melembapkan tanah - kalau jenis tak rajin siram, memang bagus guna ni
2. Nutrien yang banyak

Dulu ada buat batas, pastu ratakan kompos atasnya. Bila tanam sawi, semuanya membesar dengan subur. Sampai banyak sangat tak tahu buat apa, last2 suh pembantu rumah bawa balik bagi orang. Lepas tu tanam labu, pun hidup dengan baik. Bila lama dah tak ambil kompos, batas tu tanam pokok mangga dan cili saja.

Syukur alhamdulillah

You Might Also Like

2 comment