Kek | Muffin

Kek Pisang Gebu

12:00 PM

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum. Lenguh benar satu badan gara2 menghadiri jamuan malam tadi. Aku ni tak berapa boleh keluar malam, bila kena angin ginila jadinya..Tak larat sesangatt. Nak masak pun rasa jauh na dapur tu..melepek je depan tv ha..fuhhh *tak baik mengeluh*..Sesungguhnya susah dan senang sebagai ujian, jadi kena sabarrrr..Alhamdulillah Allah datangkan sakit. Kalau tak sakit, jarang ingat kat Dia. Ya Allah ampunkan dosa kami yang selalu lalaiii..

Rasanya resepi ni ramai yang dah cuba. Nak buat senang, masa bakar naik dengan cantik..Bab pisang ni ai kenal pisang tanduk dgn pisang emas je. Memang lamaaa dah teringin nak buat kek pisang ni. Terjumpa ada yang kata pisang raja sedap buat kek. So ai g pasar tanya makcik tu mana pisang raja. Senang kerja. Kot2 yang di luar tu ada tips macana nak bezakan pisang, mai lerrr kongsi.

Buat untuk si tetamu Tun Telani tapi masa sukat menyukat tu boleh terletak lebih soda bikarbonat. Aiyooo..tengok resepi pun salah. Maaf ler tun atas segala kekurangan dan ketidaksedapan. Lain kali ai yang tak terror ni berusaha lagi. Kat tekak ni  rasa sedap je *angkat bakul sendiri*..hhihihii


Kek Pisang Gebu
Resepi: Ros

Bahan2:-
2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur

Caranya:-
1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.
2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.
3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.
4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

You Might Also Like

6 comment

  1. dah habis pon ai makann... hihi.... sedap2..
    yu kene makan kasi gemuk, tuu kurus sgt tu yg kene angin malam pon lenguh satu badan.. ce berlemak mcm ai ni haa, nk tido kt luar umah pon xpe. hahaha..

    ReplyDelete
  2. tak boleh gemukk..laki ai tak suka..ai pun tak suka laki ai gemuk..ai siap pesan lagi jangan kembong2 sangat..kang susah nak kena cari ubat kurus plak..kihkihkih

    *esok nk urut buang sakit badan.erkk*

    ReplyDelete
  3. la hai..tgk kek orang sedap je,meronta hati...

    ReplyDelete
  4. kak rohah punya kek sebelum ni bila tengok lagi lahhh teringin..nak buat tak reti. Reti buat kek pisang je pun jadilah..hihi

    ReplyDelete
  5. Tak minat sangat kek pisang tapi suka lepat pisang

    ReplyDelete
  6. Sedapnye nampak kek mel ni.. berkeruk2 perut hehe

    ReplyDelete