Kesihatan

Scaling Gigi

10:06 AM


Assalamualaikum. Kali terakhir kau buat scaling gigi pada tahun 2008. Last month gigi bongsu aku patah separuh sebab tumbuhnya senget jadi agak sukar nak dibersihkan. Sudahnya berlubang dan patah. Sejak tu ada rasa sakit2 dan sengal2

Mak aku pernah sakit gigi sekali saja.
Katanya sakit gigi lagi sakit dari beranak. Aku tak tahu sebab aku tak pernah beranak. hihi

Memandangkan esok nak berpuasa, jadi petang Isnin semalam ke BMC (Bintulu Medical Centre). Nak tanya pasal scaling gigi atau nama lainnya cuci gigi, tapi dah alang2 datang, buat semua. Hubby cuci gigi & tampal saja. Memandangkan takde orang, jadi aku masuk sekali & tengok doc tu buat ape. Adalah dalam 45 min baru hubby siap. Scaling gigi untuk buang karat2 (gambar Google di bawah) dan tampalan untuk menutup lubang2 pada gigi.



Bila turn aku, doc tu gelak dengar cite apa aku buat pada gigi aku. Lepas dia tengok2 semua gigi aku, kenalah scaling, tampal & cabut sebatang. Bila dah kena cabut, mestilah kena cucuk kan. Pernah sekali dulu aku cabut gigi, sakit maaa.. Tapi alhamdulillah doc ni sangatlah lembut je buatnya. Aku rasa adalah dia cucuk 4-5 kali. Tapi yang kali pertama je sakit sikit, yang lebihnya tak sakit sebab dah kena bius kan. Aku rasa sakit lagi aku cucuk vaksin hari tu. Masa cuci gigi pun tak sakit langsung. Proses aku buat lama sikit dalam 1 jam 15 min. 1st time rasa seronok g jumpa doktor. Siap ada hiburan lagi. wallllaaa

Sape2 yang dekat dengan BMC ni, aku syorkan sangat2 g periksa gigi anda. Cuci gigi harganya dalam RM55 ke atas. Kalau campur rawatan lain, ada tambahan bayaran la. Dan inshaAllah tak sakit punya. Kalau rasa takut, baca selawat dan zikir banyak2. Odw balik hubby cakap nak datang lagi, jadi memang dia dah suka gi jumpa doktor gigi. Doc tu pesan, seeloknya cuci gigi setahun sekali, barulah senang nak buang karat2 pada gigi tu. Bila 5 tahun sekali baru datang, nak buang agak susah dan sakit sikit la. Ok doc, memandangkan doc cakap lembut, buat kerja dengan bagus, nurse pun ok, nanti memang kami akan datang lagi ya!

You Might Also Like

2 comment

  1. teringin nak buat tapi xterbuat lagi. huhu

    ReplyDelete
  2. kena cepat2 buat tu, baru rasa lapang gigi semua..kekeke

    ReplyDelete