AYAM

Ayam Goreng Bergajus

11:10 AM

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum. Masak apa tengahari nanti? Mel tak masak tengahari ni. Hubby makan di opis saja. Rumah ni dah 5 hari tak berair. Tempat simpanan air di tingkat atas memang dah kosong terus. Tinggal kolah kecil tepi shower saja untuk kegunaan berak/kencing ke. Itupun ada 1/2 air. Ada 1 tangki besar belakang rumah ni buat amik wuduk & mandi. Habis air tu, tak tahu den nak kata pa. Itupun tak tahu takat mana air dalam tu ada. Pagi semalam jam 4 sempat tadah air. Keluar dalam 2 jam & tak banyak, adalah sebesar jarum peniti alirannya tapi bolehlah nak buat basuh pinggan. Nampaknya kena makan luar hari cuti esok ni. Air...air...Moga Allah turunkan hujan rahmat buat penduduk di desa ni. Amin

Oklah bagi yang tak tahu nak masak apa tengahari nanti, untuk anak2 yang pulang dari sekolah dan suami yang akan solat Jumaat, ni ada satu hidangan yang memanglah sedappp sesangat. Makan ayam sambil ratah gajus, wallahhh selera makan. Kemanisan nanas tu, menambah kesedapan hidangan ni. InshaAllah malam ni nak buat lagi sebab hubby suka ada gajus. Lagipun nak perabih nanas dalam esbok tu. Kang nak pindah, takkan nak buang nanas tu pula kan..hihi



Ayam Goreng Bergajus
Resepi: Buku Koleksi Chef Wan (Ayam)

Bahan-bahan:-
4 sb minyak masak
6 tangkai cili kering- bersihkan, rendam hingga lembut, potong kecil
200 g biji gajus
2 sb minyak bijan
4 sb bawang putih- cincang
400 g dada/paha ayam - potong kecil

1/2 bj bawang besar, saiz sederhana - kupas & dadu
50 g nanas - buang empulur, dadu
1 bj lada benggala hijau - buang biji & empulur, potong kecil
250 ml/1 cwn sos tomato
90 ml/6 sb sos cili
2 st kicap cair
2 sb gula/secukup rasa
1/2 st garam/secukup rasa


Cara:-
1. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng cili kering & biji gajus hingga gajus berwarna perang keemasan. Angkat kuali dari api. Alihkan bahan2 yang digoreng ke dalam pinggan & ketepikan.
2. Tambah minyak bijan ke dalam kuali & campurkan dengan minyak masak. Panaskan sekali lagi dalam api sederhana. Masukkan bawang putih & goreng hingga wangi.
3. Masukkan ayam & goreng dgn cepat selama 1 minit. Masukkan bwg besar, nanas & lada benggala. Teruskan menggoreng hingga ayam masak.
4. Tambah sos tomato, cili & kicap. Perasakan secukupnya. Masukkan gula & garam secukup rasa.
5. Akhir sekali masukkan cili kering & gajus yang digoreng. Kacau sehingga sebati. Hiaskan & hidangkan.

**Aku goreng ayam tu 1/2 masak. Lepas tu baru potong kecil2.


You Might Also Like

3 comment

  1. sedapnya mel...kak fiza ambik yer resepi....wah...5 hari x de air...kalau kak fiza jenuh la...susah bila air x dak ni...letrik x dak boleh tahan lg...air x dak mmg jd susah...huhuhu...sabar yer mel...

    ReplyDelete
  2. tula..kalau xde api ok lagi, ni xde air..apepun xboleh buat...sabo..sabo..hihi

    ReplyDelete
  3. wah.. teruknyer.. moga2 dh ada air tu.. kt adtec ada tangki besar, jarang2 xde air. kdg2 wat hal xde air tp dlm 2-3 jam je. air dlm tangki rumah ada utk cover cuma xde air kt sinki dapur je.

    ehh.. nak pindahh?? bile???

    ReplyDelete