AYAM

Ayam Goreng Mamak

3:47 PM


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Selamat petang. Hari tu bw dan google mencari resepi ternampak gambar ni.. Meruntun jiwa betul nengoknya.. Dugaan betul kalau tengok masa bulan Ramadan. Tapi nasib baik tengok dah lepas puasa. Sekali pandang nampak macam sedap je ayam ni.. Dua kali pandang nampak macam nak makan je gambar tu..Cewah! Aku dah buat ayam ni, memang sedap. Cuma aku tak guna drumstick, buat guna bahagian ayam yang lain. Dek kerana api terbesar sikit, so rempah aku hangit sikit. Ayam tak hangit, rempah luar je hangit. Aku perap semalaman, memang sedap!

Resepi: Sjaiful A.

AYAM GORENG MAMAK

Ingredients
3 Large Chicken Drumsticks, scored

Aromatics
4 cloves Garlic
1 Large Onion
an of inch Ginger

Spice Mix
1 Tbs Chicken Curry Powder
½ Tbs White Pepper
2 Tbs Chilli Powder
½ tsp Turmeric Powder
½ tsp Salt
1 tsp Sugar (optional)

For Frying
2 sprigs Curry Leaf
Enough Oil for deep-frying
Method
1. Blend aromatics into a thick paste.
2. Combine the spice mix and aromatics paste together. Coat the chicken with the mixture and marinade for at least 2 hours. ( Overnight is best )
3. Heat up enough oil for deep-frying.
4. Once the oil starts to heat up, add curry leaves.
5. When the leaves start to crisp up, carefully put the chicken pieces in.
6. Fry the chicken until it turns a reddish golden brown colour.
7. Once done, take the chicken out of the oil and rest for 5 mins, then cut into smaller pieces and serve.

*The longer you marinade the chicken, the more flavourful it becomes.

You Might Also Like

0 comment