Kek | Muffin

Nutella Cashew Brownies

1:28 PM

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum. Hari ni membaking pula. Rerajin bebenor sejak dua tiga hari ni..hihihi.. Bw semalam terjumpa this resepi yang aku rasa amatlah ringkas dan mudah untuk dibuat. Try buat memang senang je, tak payah keluarkan segala macam alatan nak buat kek ke ape kan. Hasilnya memang memuaskan hati sesangat. Dapat makan brownies sempena besday semalam pun jadilah dari takde kan.. Resepi ni memang mudah tapi hasilnya memang sedap!! Gambar potongan brownies aku ni kurang menarik. Yela, tak nyempat sejuk dah dipotong. Semuanya gara-gara nak bagi maid yang dah nak pulang, jadi panas-panas pun potong terus masuk bekas.. Nak letak badam tapi dah expired pula. Ganti cashew dengan chip chocolate. Tetap sedap!!

NUTELLA CASHEW BROWNIES

Resepi: Love2cook TQ ^^

You need ;
  • 100 gm dark chocolate ~ chopped
  • 100 gm salted butter
  • 1/2 cup fine granulated sugar 
  • 2 large eggs ~ slightly beaten with a fork
  • 1 tsp vanilla essence
  • 4 tbsp Nutella
  • 50gm all purpose flour
  • 1 tsp baking powder
  • 80gm roasted cashew nuts ( or any nuts you prefer ) ~ chopped - Aku ganti cip coklat


Preparation :~
  1. Mix all purpose flour and baking powder together.
  2. Place dark chocolate, butter and sugar in a bowl. Using double boiler method, melt these 3 ingredients.
  3. Leave aside to cool.
  4. Add eggs to the chocolate mixture and whisk even. Stir in vanilla and Nutella.
  5. Fold in the flour. Finally add in the roasted cashew nuts. Mix the batter. 
  6. Pour batter in a greased and lined rectangular cake tin and bake for 30-35 minutes until done. Aku bakar dalam suhu 180C selama 30min.

You Might Also Like

0 comment