Kesihatan

Suntikan Vaksin HPV

3:08 PM

Assalamualaikum. Pergi klinik ni nak jalani ujian Pap Smear tapi sudahnya suntikan vaksin HPV pun ambil juga. Klinik ni ada banyak pakej/perkhidmatan yang diberikan. Kalau tengok dalam pic ada 2 pakej. Selain dari pakej ni, ada banyak lagi yang lain. Harga pun berpatutan

HPV ( Human papillomavirus ) infection is one of the main causes of cervical cancer, which is also the 3rd most common cancer among Malaysian women. Suntikan pencegahan kanser serviks. Perempuan yg berusia 20thn + sesuai mik suntikan ni. Suntikan ni kena ambil 3kali saja. Kalau ambil sekali je, tahap imun terhadap penyakit tu rendah la tapi boleh je. Sekali suntikan RM170 tapi kalau mik pakej 3x RM500. Bukan sekali suntik terus 3x ye kwn2. Ada masa tertentu. Macam aku baru buat rini, 30/11/2011, nanti bulan 30/12/2011 kali kedua n bulan 4 tahun 2012 kali ketiga.

Tapi aku kan nak pindah ke Sarawak, so doktor kata leh ambil 2x suntikan di klinik kt sana. Doktor pula siap bagi pilihan lagi, nak suntik kat punggung@tangan. Harusla suntik kat punggung kan. Tak la rasa sangat sakitnya.ehehe. Aku xberapa tahu sangat pasal kanser serviks@kanser pangkal rahim ni. Dari hasil google ku:-

After most treatment for cervical cancer, you cannot get pregnant. This is because either you have had your womb removed (if u have had surgery). Or your ovaries will have stopped working (if you have had radiotherapy). If you have very, very early cervical cancer, you may be able to have a cone biopsy. This could mean you can still get pregnant and have a baby because your worm is still intact. Your doctor will take into account your wishes to become pregnant in future ~ womenfitness

Scary tak? Selain itu HPV ni bukan saja boleh menjangkiti wanita tetapi lelaki juga. Sekurang2nya 50% daripada lelaki dan wanita yang aktif secara seksual akan dijangkiti HPV genital dalam suatu ketika dalam hidup mereka dan tak semestinya melalui persetubuhan. Penyakit yang disebabkan HPV adalah

Wanita: Kanser serviks, vagina, vulva, dubur, kepala, leher dan ketuat genital.
Lelaki: Kanser zakar, dubur, kepala, leher dan ketuat genital.

Kanser serviks adalah pertumbuhan luar biasa di dalam serviks. Suntikan ini boleh mengurangkan risiko kanser ni di kalangan wanita. Tetapi perlu juga menjalani Pap Smear dengan lebih kerap walaupun pelalian ni dah diambil.

Ministry of Health Malaysia is currently providing FREE HPV VACCINATION to all girls in Form 1 - 13 years old. The out-of-school 13ys girls can get the vaccination at government clinics ~ MOH.

Kalau ada anak perempuan remaja, pls pergi ambil ye. FREE je kerajaan bagi. Kalau yg dah dewasa tu, ada duit lebih, g lah amik ye. Kita hanya berusaha, Dia yg tentukan. Sekurang-kurangnya kita cuba sedaya upaya untuk elakkan kanser ni dari hadir dalam tubuh kita

Sila la  melawat klinik berhampiran anda sekarang ye!

Klinik Hartati
Taman Perwira, Telok Panglima Garang,
Klang, Selangor

Buka jam 9 pagi. Hari Ahad buka 5 petang

Nak datang boleh telefon dulu ye
Kot-kotlah nak jumpa doktor perempuan tapi doktor lelaki yg bertugas pula macamana kan ^^

03-31221994

You Might Also Like

0 comment