Agama Islam

Salam Maal Hijrah 1433H | Wake Up Call!

1:21 PM

Assalamualaikum
Salam Maal Hijrah 1433H
Selamat menyambut tahun baru Islam

Ada azam baru sempena tahun baru ni?
Ada perubahan baru yg ingin dilakukan?
Diharap semoga apa jua yg ingin dilakukan akan menjurus ke arah kebaikan

Pernah x antara kita mengalami 'wake up call'?
Yes, i do. Wake up call yg membuatkan aku berubah menjadi seorg insan lebih baik

Cthnya: Anda seorg yg gemuk + suka mkn. Tetiba terpaksa masuk hosp sbb tekanan darah tinggi n kencing manis. I2 xlh makan, ini xlh mkn. So, time tu baru sedar nak berubah

Byk perkara yg aku saksikan dlm perjalanan hidup aku yang membuatkan aku bersyukur dgn apa yg ada sekarang. Membuatkan aku sedar yg aku perlu sentiasa membaiki diri. Bukan tiap permulaan tahun sahaja tetapi every minute nyawa aku diberikan Allah swt

Aku  pernah jumpa sepasang suami isteri yg motor nya pancit but xde org pn tolong. N the worse thing, diaorg hanya ada RM6 dlm wallet. Makan pagi pn belum lagi tp semata2 nk jumpa anak yg jauh ditinggalkan di rumah ibubapa, sanggup bw motor jauh2 walau xde duit. Bukan nk bangga aku tolong diaorg tp betapa aku bersyukurnya dgn hidup aku pabila melihat si suaminya beria2 nak bg hp nokia 3310 kepada my dad utk membalas jasa kami tolong baiki motor mereka tanpa kenakan sebarang bayaran. Tak sangka dlm bumi bertuah Malaysia ni, ada org yg sgt2 susah mcm tu.

Aku tak kaya, jauh sekali berharta tp tiap2 hari cukup makan. Ada pakaian baju yg bersih, rumah yg selesa
Boleh gelak2. Boleh bergembira. Boleh tgk tv mahupun shopping2. Tp bila tgk org lain susah, ada yg tak makan, ada rumah yg xde elektrik dan air. Ada org kena kerja dari pagi sampai malam tp gaji tak setimpal dgn penat lelah. Pernah tak kita hadapi semua tu?

Pernah tak kita terfikir setiap yg ada pada kita, yg ada di sekeliling kita semuanya pinjaman?
Siapa kita utk berlagak dgn apa yg kita ada tanpa melihat ke bawah, melihat org yg tidak berkemampuan dari kita, n yg penting melihat siapa diri kita disisiNya

Semoga kita semua sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah dariNya sentiasa
Amin



You Might Also Like

0 comment