DAGING

Kerabu Daging dengan Mangga Muda

9:52 AM


Assalamualaikum. Sejak balik dari semenanjung ni, cuaca sangat panas. Agaknya rakan2 juga alami masalah yang sama. Melambung tak bil elektrik tu? Rumah mel memang on 24 jam. Oleh kerana bil elektrik tak perlu dikisahkan, maka malam2 memang laju je kipas..Tapi 1-2 hari lepas tetiba jam 1 pagi mati pula api. Kepanasan, angkat bantal selimut tido tingkat bawah sampai pagi..uhuu

Menu ulangan. Menu wajib kalau ada mangga muda. Kebetulan baru bawa balik daging batang pinang dari semenanjung, jadi laju la membuatnya. Tapi tak cukup bahan, daun ketumbar takde. Minggu ni baru nak membeli belah barang dapur. Yang sukakan daging dan juga mangga, resepi ni harus dicuba.

Kerabu Daging dengan Mangga Muda
Resipi : Mel

Bahan:
350gm daging batang pinang
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1 sudu besar kicap

Cara:
Perap daging dgn kesemua bahan selama 1/2 - 1 jam.
Bakar /gril hingga masak (boleh juga dimasak atas frying pan), tp jgn terlalu kering.
Hiris daging nipis2 dgn kaedah melawan urat supaya daging tidak liat.
Ketepikan.

Bahan lain:
1/2 biji bawang besar ~ dihiris nipis
3 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang
2 batang serai ~ dihiris nipis
5 - 7 biji cili padi ~ dihiris
1 biji mangga muda ~ disagat halus
1 sudu besar cili serbuk kasar
2 sudu besar sos ikan
1 sudu besar gula
1 biji limau nipis ~ diambil airnya
Sedikit kacang tanah - goreng dan tumbuk kasar - mel tambah
daun pudina ~ dicarik2kan - mel xletak
daun ketumbar ~ dihiris

Cara:-
1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk dan gaul.
2. Masukkan pula daging yg dah dihiris tadi dan gaul lagi hingga sebati.
3. Perapkan seketika baru lah dihidangkan.

You Might Also Like

0 comment